sobota 30. listopadu 2019

Zachraň jídlo, zachraň planetu

Jak zbytečně neplýtvat jídlem. Šetřit naše životní prostředí a žít zdravě.

Dostala jsem knihu Zachraň jídlo k recenzi. Nejen, že je plná zajímavých a důležitých postřehů, ale nabízí také dobré recepty a hlavně působivé ilustrace a fotografie receptů. Už jen růžová obálka knihy mě nutí neustále se na ní koukat, dokud ji nedočtu a nenapíšu o ní. Autoři si dali opravdu záležet, je to vidět. Velká dřina, práce a úsilí, co stálo za tímto barevným počinem stálo za to a vzniklo něco vážně hodně podařeného a krásného.


Třetina všeho jídla na světě se vyhodí. Lidé neumí hospodařit se zbytky, z nevědomosti vyhazují nezávadné potraviny a nebo potraviny nesprávně skladují. Barevná kniha Zachraň jídlo v kuchyni, které dominuje její růžová obálka, tak nabízí rady, tipy a inspirativní recepty.

Za největší zlo dnešní dobu považujeme klimatické změny týkající se ovzduší a hrozeb z tohoto plynoucí. Málokdo ale tuší, že velkým problémem je také plýtvání jídlem, kterého se každý z nás dopouští. Pokud by plýtvání jídel byl samostatný stát, byl by po Číně a USA už třetím největším znečišťovatelem prostředí.

Kniha nabízí dvě stě padesát šest stránek a na nich až sto různých receptů, jak využít starší, oschlé či nedokonalé potraviny. Recepty jsou zaměřeny na suroviny, které nejčastěji domácnosti vyhodí a nezužitkují. Kapitoly zelenina, ovoce, maso a mléčné výrobky, pečivo a přílohy nabízí krátký úvod a rekapitulaci jak se potraviny pěstují, jak je skladovat a jak o ně pečovat i co z přebytků vytvořit.

Cíl: přestat plýtvat jídlem
Až pětina ovoce a zeleniny se vyhodí kvůli nevyhovujícím estetickým standardům. Dvacet sedm tisíc tun potravinového odpadu vznikne ročně v závodních jídelnách a fastfoodech. Hrůzné informace, které se dočteme jsou však jen začátkem. Populace se rozrůstá, lidí přibývá a vyhozené potraviny se hromadí. Pozornost by se měla převést k tomuto problému a snažit se jej co nejvíce omezit a nabízet řešení. Organizace, stojící za touto knihou, Zachraň jídlo, se o to snaží. Pořádá akce, kde rozdává jídlo, workshopy či sbírá na poli po sklizni zbytky plodin, které by se nezužitkovali.

Varovných 53% 
Ačkoli se to může zdát zvláštní, největšími plýtvači potravinami jsou domácnosti. Supermarkety jsou na tom nejlépe, vyhodí „pouze“ pět procent potravin. I toto číslo může být velké, avšak v porovnání s padesáti třemi procenty lidskými plýtvači, jsou na tom ještě docela dobře. Lidé potřebují v tomhle ohledu popostrčit a inspirovat se. Z toho důvodu vznikla kuchařka Zachraň jídlo v kuchyni, která objasňuje situaci a díky ní se dozvídáme, že ne vše po datu minimální trvanlivosti či lehce otlučená meruňka nebo „dvounohá“ mrkev patří automaticky do koše. Supermarkety vyžadují stoprocentní čerstvost a sází zejména na vizuální vzhled potravin. Na vzhled surovin putujících do supermarketů dohlíží estetické normy, které určují ideální vzhled potravin. Jakákoli odchylka je nemožná a i jen při malém „zakřivení“ se zelenina či ovoce vyhazuje a nikdy nespatří světlo obchodního řetězce. O tom, jaká má vypadat „správná“ paprika či jahoda rozhoduje v supermarketech tzv. kvalitář. Porovnává barvu, vzhled, velikost.

Minimální trvanlivost x datum spotřeby
Jako první přišel se strašákem v podobě dnešní minimální trvanlivostí obchodní řetězec Marks & Spencer v padesátých letech 20.století. Na svých potravinách uváděl tzv. sell by, což v překladu znamená prodat do. Důvodem byla lepší evidence skladových zásob. V současnosti až polovina spotřebitelů neznají rozdíl mezi minimální trvanlivostí spotřebujte do a tyto pojmy zaměňují, čímž dochází k dalšímu zbytečnému plýtvání. Zároveň se už i spousta řezníků řídí krédem „nose to tail“, což je princip zužitkování celého zvířete bez jakýchkoli odřezků a užívaní i vnitřností zvířat (jater, srdíček apod.), aby vznikl co nejmenší či žádný odpad.

Zachraň jídlo
Organizace zvaná Zachraň jídlo vznikla díky prvnímu úspěšnému happeningu Hostina pro tisíc uspořádaného v roce 2013. Díky této akci se zvýšila vlna zájmu o problematiku plýtvání jídlem. Tým konceptu se rozrostl a získal finance pro své další aktivity. Nyní jejich kolektiv tvoří celkem devět lidí a dva tisíce dobrovolníků. Zachraň jídlo pořádají informační kampaně, happeningy, paběrkování,workshopy i přednášky ve firmách. Informovali už miliony lidí díky článkům na webu i na sociálních sítích. Podařilo se jim dostat „křivou“ zeleninu nevyhovující estetickým standardům do supermarketů jako například do Tesca, Penny Marketu nebo do internetového obchodu Rohlik.cz. Provádí vlastní výzkum RedPot zaměřený na plýtvání ve veřejném sektoru stravování. Na vzniku „záchranářských“ receptů a food stylingu se podílely Zuzana Štěpničková spolu s Barborou Kebovou.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Rostlinná džungle ve městě

Jedinečnost, láska, kreativita a umění. I těmito slovy bychom mohli popsat starost a péči o rostliny. Kniha Urban Jungle dodává inspiraci v...